Allmänt Blogg listad på Bloggtoppen.se Cheyen -

CHEYEN funderar...

...Hur vore en jul utan klappar?

Jag förstår inte varför julen handlar om julklappar. Visst, det kanske är livets höjdpunkt för glada 5-åringar som skriver ett brev till "tomten" där de önskar sig både lego, bilar, gosedjur, action-figurer, dvd-filmer, snickarverktyg, det nya Monopol-spelet (är inte alla nya, förresten?). Ja, för barn är julen säkerligen en höjdpunkt. Jag tycker julen kan få fira jul och få skriva en önskelista till tomten. Barn får det.
Dock så tycker jag det är himla egoistiskt av vuxna att bli missnöjda med julklapparna de får. Vuxna ska... Vara nöjda. Ifall de inte blir nöjda kan de ju i alla fall försöka att få leendet att se lite extra ut. (Ett tips; Köp en spegel till din mamma så att hon kan träna på att le extra... Äsch, köp till hela släkten när du ändå håller på!)

När jag blir vuxen och har skaffat familj kommer jag inte att vilja fira en äkta Svensson-jul. Jag kommer ge bort julklappar, men samtidigt lära mina barn hur världen ser ut nuförtiden, och på så sätt också skänka pengar till välgörande ändamål. Det är viktigt att svälten i världen minskar, samt att alla får utbildning och att regnskogen finns kvar.

- VAD KAN DU GÖRA? -
Varför inte skänka lite pengar? Rädda barnen, BRIS och WWF är några organisationer du kan skänka pengar till. BRIS hjälper bara till i Sverige, men det får många flickor/pojkar att må bättre och hjälper till så himla mycket! Det kan kännas pluttigt, men det är det verkligen inte. Man kan också köpa en bit regnskog ifall man tycker det är roligare, och på så sätt hjälpa till att rädda regnskogen.

- MEN ÄR DET INTE DYRT? -
Man kan självklart välja hur stora belopp man vill skänka. Om man skänker 25-50 kr är det till jättestor hjälp! Det låter inte som en stor summa, men om alla skänker 25 kr blir det en riktigt stor summa med pengar till slut!

(Men se till att skänka till en seriös organisation så att inte dina pengar går till spillo.)


Kommentarer
Postat av: Josephine

haft en bra dag ? :)

2009-12-22 @ 19:53:14
URL: http://stjupid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Det är jag som är CHEYEN, 14 år. Jag driver denna bloggen och går alltid att kontakta på [email protected]. Jag älskar bloggandet och bloggar mest för att jag älskar att skriva.