Allmänt Blogg listad på Bloggtoppen.se Cheyen -

Vad är pixel?

Idag tänkte jag berätta vad pixel är för någonting och tipsa er om pixelkonstnärer!

[HÄMTAT FRÅN WIKIPEDIA]

Pixelkonst är ett slags digitalkonst som förekommer och är populär på bland annat "artcommunitys", till exempel deviantArt.

En pixel är en bildpunkt som med hjälp av flera välplacerade bildpunkter i diverse färger skapar en bild, ju fler pixlar, desto bättre upplösning. Bilder tagna av t.ex digitalkameror är gjorda av pixlar. Det är också populärt att animera pixlar, så kallade "emoticons" eller "smileys" som det kallas görs av pixlar och räknas som ett slags pixelkonst. Programmet Microsoft Paint bygger på bildpunkter och därför är allt som görs i programmet en slags pixelkonst. Det finns två olika typer av pixelkonst, isometriskt och o-isometrisk. Isometrisk betyder att bilden är 3D.

Pixel eller bildpunkt är det minsta elementet som en grafisk bild byggs upp av. Ordet pixel kommer av engelskans picture element, där "pix" är en förkortning av picture. Ofta används förkortningen "px" och när man talar om pixlar i vardagen så använder man oftast ett SI-prefix, som till exempel megapixel.

En pixel kan betraktas som en punkt med viss färg och placering. En datorskärms upplösning kan anges som exempelvis 1024x768, vilket innebär 1024 pixlar vågrätt och 768 pixlar lodrätt. Mängden minne som krävs för varje pixel beror på antalet färger.

Hur verklighetstrogen en bild uppfattas beror inte endast på antalet färger och på upplösningen, utan även på upplösningstätheten, eller antalet pixlar per längdenhet.
Den lilla del av ett bildoriginal som läses in av en bildläsare och ger kulören hos respektive pixel kallas avläsningspunkt.


När man målar använder man sig av pixles. Här har jag gjort ett snabbt exempel:


Det finns många som målar pixel art. Här är några bilder:

Det här är väldigt fin pixelkonst. Ser ni pixlarna? Det här är ett fint exempel på pixel art.


Jag tycker personligen att pixel art är jättecoolt, och skulle gärna vilja måla det själv! :)
(Det är inte jag som gjort de här bilderna)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Det är jag som är CHEYEN, 14 år. Jag driver denna bloggen och går alltid att kontakta på [email protected]. Jag älskar bloggandet och bloggar mest för att jag älskar att skriva.