Allmänt Blogg listad på Bloggtoppen.se Cheyen -

Nattåg. ♥

Jag längtar så efter att åka nattåg igen efter resan jag gjorde i somras.
Det är otroligt speciellt att åka nattåg och har man inte varit med om det i sitt liv så har man inte ett fullständigt liv...Att resa med nattåg är något av det mest underbaraste jag vet. Det är en så himla mysig känsla att sova på ett tåg. Jag reste ju dock på sommaren med min familj - på vintern är det nog ännu mysigare faktiskt! Oroa er inte för att frysa, det finns en temperaturreglerare i varje kupé så att ni kan välja vilken värme just ni vill ha. Dessutom brukar det vara varmt och skönt på nattågen.

[BILDER FRÅN WWW.SJ.SE ]


Det här är den mest typiska varianten av SJ's nattåg. Jag tror även att på senare tid har det kommit silvriga nattåg.


Det finns flera olika slags kupéer om du väljer att resa med SJ. För att vara nattåg så tycker jag att det är rymligt. Som mest finns det 6 sängar i kupéen, vilket som kan vara bra resor med klasser, stora familjer. Det finns även kupéer med toalett och dusch i, då med 1-2 sängar. Annars så finns det toalett och dusch i korridoren.


Det finns en resturangvagn, Blåbäret. Den är mysig och det finns mat och fika där, kaffé också såklart. Man kan äta frukost där på morgonen om man vill.

[FRÅGOR OCH SVAR]

Bullrar det inte väldigt mycket och skakar?
Nja, så farligt är det ändå inte. Det är klart att om man har saker på golvet så förflyttar det sig över natten och att kläder lätt kan falla ner. När man väl somnat så går det bra, ju mer nattåg man åker ju mer van blir man.

Hör man mycket ljud från de andra resenärerna?
Ljud från korridoren kan man höra, men från de andra kupéerna tycker jag inte man hör så mycket - bara när de ska fälla ut sängarna.

Är det här en bra upplevelse att ta med småbarn på, passar den för barnfamiljer?
Jag är ju bara 13 år, så den här frågan kan bli lite svår att svara på. Jag skulle tyckt det varit spännande att åkt tåg när jag var liten, så JA, det tycker jag. Nattåg passar alla.

Är sängarna stora/små?
Sängarna är inte så jättestora, men normala antar jag. Om du reser i en hytt med trevåningssängar så är den översta sängen bredast måste jag nog ändå säga. :)

Fråga på om det är någonting eller gå in på www.sj.se hemsida och läs!

Hoppas ni åker nattåg ni med! :)





 


Kommentarer
Postat av: Malin

jag ska ju åka i vinter tack vare dig ^^

2009-10-11 @ 13:21:26
URL: http://nogg.se/malinlovelouiza

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Det är jag som är CHEYEN, 14 år. Jag driver denna bloggen och går alltid att kontakta på [email protected]. Jag älskar bloggandet och bloggar mest för att jag älskar att skriva.