Allmänt Blogg listad på Bloggtoppen.se Cheyen -

Utseendefixering


Det var längesen någon gästbloggade här! Nu har en vän till mig vid namn Louise skrivit ett jättefint inlägg.

Utseendefixering

Vad är det som egentligen påverkar folks syn på hur vi ska se ut? Hur ska egentligen en ideal kvinna se ut? Eftersom jag själv är en tjej så skriver jag ner mina åsikter om hur sjukt mycket världen är utseendefixerad.

Det känns som att världen blir allt mer och mer utseendefixerat! Median framhäver hur man ska ”vara.” Något som är intressant är att de olika idealen för en kvinna har ändrats. Ett tag var det super populärt att ha kurvor, att ha lite ”fett” på benen men idag är det ”inne” ett ideal att vara lång och smal. Det är faktiskt sant! Kläderna är oftast anpassade för längre personer, jag som inte är den längsta personen: 1,64 då jag mätte mig senast har svårt att hitta vissa kläder för att de blir för långa. Även är jag inte världens smalaste person heller. Kläderna är anpassade för att man ska vara lång och smal, i alla fall upplever jag det som att kläderna är tillverkade på det viset.
Reklam efter reklam går med nästan övernaturliga modeller som är jätte långa och smala. Vilket har påverkat mig undermedvetet. Om modellerna såg ut som mig, så skulle jag antagligen känna mig vacker eftersom då skulle JAG framställas som vacker som jag inte gör i dagens samhälle. Median har en extremt negativ påverkan på ungdomar och det har lett till att många först och främst i tonåren blir anorektiker. Ni vet säkert vad sjukdomen innebär, men jag drar det snabbt. Anorexi är en sjukdom som gör så att man blir besatt av sin vikt, man tränar och struntar i att äta för att gå ner i vikt. Man blir aldrig nöjd och ser aldrig att man håller på att bli underviktig, man svälter sig själv.
Hur som helst så har det ökat drastiskt under de senaste åren, för det är så median framställer en ”vacker” tjej. Att man ska vara smal, ibland väldigt smal. De flesta som är modeller är smala naturligt, alltså har det i sitt DNA, medan vissa tränar för det. Det är inte modellernas fel att reklamerna tolkas som de gör, det är medians fel.
Det som jag tycker också är extremt intressant är då man använder olika redigerings program för att förändra bilder. För att få bilderna mer ”perfekta” enligt idealen, så använder man sig ofta av olika program som Photoshop för att ändra folks utseende! Man slätar ut den redan vackra hyn, man förlänger benen, drar in midjan, förminskar låren o.s.v. Modeller som ses som ”perfekta”, ändrar man PÅ ÄNDÅ?! Alltså, det är ju helt sjukt! Varför ändrar man något som redan anses som ”perfekt”?! Tydligen så tycker man väl att modellerna inte är tillräckligt fina. Något som jag skulle tycka var okej var om man bara ändrade ljus och höll allt naturligt, men idag så är inget naturligt.
Jag tycker att alla ska försöka se det vackra i sig själva, även fast jag har svårt att göra det ibland. Alla är vi vackra på vårat eget unika sätt. Även fast kanske modellen på pelaren inte ser ut som dig så behöver du inte vara ful för det. Vi är alla födda olika, vissa korta, vissa långa. Låt inte utseendefixeringen trycka ner dig, du är fin precis som du är.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Hon bloggar ju bättre än mig, trodde de va overkligt. Kram till den gästcheien! du har det typ som mig fast åt andra hållet. jag kan inte köpa kläder utan att de är för korta i benen för att jag är smal. så är livet

2010-06-15 @ 17:40:10
Postat av: pauline

sv; tack :D

2010-06-15 @ 18:34:49
URL: http://pauliineem.blogg.se/
Postat av: Louise

Haha, tack Sandra. Fast det tycker jag faktiskt inte. Gillade ditt inlägg också. Har tyvärr lite svårt att leva mig in i hur andra har det på klädfroten eftersom jag bara kan skriva just mina åsikter från mitt perspektiv. Men så är det säkert. Gillar inte att det bara är ett standar mått. Det stör jag mig på. Men ja som du skiver, sånt är livet.

2010-06-17 @ 14:30:26
Postat av: Maja

Tycker att du tog en en mycket viktig sak väldigt bra. Det finns så många personer - både killar och tjejer, men mest tjejer vad jag sett - som ser på reklamer/program och tänker "åhnej, min mage är lite mer utstående, jag är fet, måste banta". Det printas in i hjärnan och sakta men säkert leder det till anorexi.

2010-06-21 @ 18:19:16
Postat av: Louise

Svar till Maja: Jo, jag tycker det är extremt viktigt eftersom EN person i min omgivning i alla fall av mina nära vänner håller på att tjatar: "Jag är för fet." Han är inte alls överviktig alls utan har bara LITE, observera lite fett på magen. Han är jätte söt och normalviktig för sin ålder. Men tajtar ändå om sin vikt. Jag som har varit överviktig hela mitt liv även fast jag har varit aktiv. Jag satt aldrig still då jag var yngre, lekte och sprang omrking. Men ja, det är i mitt DNA hur jag ser ut. Man får stråla ut det man har, göra det bästa utav det och försöka undvika att få sjukdommar. Även fast vi inte tänker på det så påverkas vi oftast undermedvetet av reklamen. Jag gör det med. Ser ibland mig själv som extremt ful. Tack vackra samhälle för det! Men hur som helst. Man ska försöka se det fina i sig själv. Alla är vackra. Det är dem. Alla har sitt unika utseende och det är JÄTTE VIKTIGT att komma ihåg det.

2010-06-22 @ 18:16:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Det är jag som är CHEYEN, 14 år. Jag driver denna bloggen och går alltid att kontakta på [email protected]. Jag älskar bloggandet och bloggar mest för att jag älskar att skriva.